Tekst: Jolanda Breur | Beeld: iStock | Regio: Algemeen Zingeving is een buzzwoord. Je komt het overal tegen, maar waar gaat het over? Journalist en cultuurwetenschapper Jolanda Breur onderzoekt wat
Elk mens heeft herkenbare fysieke behoeften zoals eten, drinken, slaap en sociale behoeften. Daarnaast heeft ieder ook de psychologische behoefte aan zingeving in het leven. Wanneer aan deze behoefte kan worden voldaan zal iemand eerder welzijn in het leven ervaren. Voorbeelden van behoeften aan zingeving zijn: begrijpelijkheid en hanteerbaarheid van het leven; zelfwaardering, gemoedsrust, richting en verbondenheid.
We willen ook allerlei keuzes maken in het leven; en we worden ons ook meer en meer van bewust dat we ook persoonlijke keuzes kunnen maken in het leven. Keuzes als: wat vind ik belangrijk en zinvol in het leven; hoe wil ik leven; wat wil ik eten; hoe wil ik mijn vrije tijd besteden; welke producten wil ik gebruiken; kortom allemaal keuzes voor een bewust leven! Zin-in Media+Events staat voor zingeving en bezinning voor iedereen die in beweging wil komen om zich beter en gelukkiger te gaan voelen.
Mensen willen een actieve levensstijl met veel mogelijkheden, keuzes naar nieuwe zingeving in werk en vrije tijd; een goed gevoel hebben van zingeving en voldoening in arbeid, vrije tijd en geluksgevoel in het leven. Zinvol en passie voelen in het leven en vrije tijd, zelfwaardering en verbinding voelen met gelijkgestemden, dat zijn de onderwerpen die ons veelvuldig en dagelijks bezig houden. Allerlei evenementen en beurzen geven en laten zien/voelen wat de mogelijkheden zijn voor een zinvolle invulling van onze vrije tijd en leven.
Mensen willen zich erkend voelen in wat ze zijn en doen. Daarin wordt zingeving steeds belangrijker om ook gezien te worden.
Ook biedt zingeving een basis voor een ander type management, dat vertrekt van vertrouwen en expressie, van duurzaamheid, veerkracht, solidariteit en leren omgaan met wat misloopt. Dus ook iedere organisatie moet zich afvragen wat haar zingevingspotentieel is wil men ook buiten vrije tijd in het werk aantrekkelijk zijn voor de ‘nieuwe werknemers met zingeving’. Zo niet dan zitten we meer en meer met mensen die kampen met stress en burn-outs.
Zingeving wordt dus ook steeds meer een sleutelbegrip voor hedendaagse organisaties.
Zin geven en zin delen is een sleutel voor onze wereld die permanente veranderingen ondergaat.
Zin-in Media+Events gaat met informatie en inspiratie alles geven voor een zinvol en gelukkig leven in besteding van vrije tijd en voldoening in het werk en het leven!